AutoKat logo SKUP KATALIZATORÓ

Kursy giełdowe

Ceny katalizatorów uzależnione są od kursów giełdowych metali szlachetnych (platyna, pallad, rod) oraz kursów walut (euro, dolar).

W zależności od tego jaki rodzaj silnika jest zastosowany w pojeździe producenci stosują różne metale szlachetne do produkcji katalizatorów.

Samochody wyposażone w silniki wysokoprężne (diesel) zawierają głównie platynę. Po 2005r niektórzy producenci zaczęli również dodawać niewielkie ilości palladu, a bardzo sporadycznie palladu i rodu. 

Samochody wyposażone w silniki benzynowe wyprodukowane do 1995r w zdecydowanej większości zawierają katalizatory posiądające wyłącznie platynę oraz rod. Rod w tym wypadku jest metalem mającym główny wpływ na wartość takiego katalizatora. Cena rodu na przestrzeni ostatnich lat jest kilka/kilkunastokrotnie wyższa od ceny platyny. Średnia ilość platyny w takich katalizatorach to około 1,5 grama na kg wkładu, rodu natomiast 0,2 grama na kg wkładu.

Auta z silnikiem benzynowym wyprodukowane po 1995r w zdecydowanej większości posiadają katalizatory zawierające pallad i rod. Pallad jest metalem około dwukrotnie droższym od platyny, co oznacza że wartość katalizatorów w autach benzynowych wyprodukowanych po 1995r jest znacznie wyższa, niż tych wyprodukowanych przed 1995r.

Najdroższe modele katalizatorów występują głównie we współczesnych autach hybrydowych. Do ich produkcji wykorzystuję się duże ilości palladu i rodu. Niektóre modele katalizatorów z np. Subaru potrafią zawierać nawet do 20 gram palladu i do 2 gram rodu na kg wkładu.

Poniżej przedstawione są wykresy z kursami platyny, palladu oraz rodu z różnych przedziałów czasowych.

Kursy metali szlachetnych